torsdag 26 juli 2012

Sommarplåga


Nu tänker jag dra igång ett maratongnäll så ni som vill fortsätta leva i villfarelsen om den underbara svenska sommaren kan sluta läsa här och nu.

Det är så vansinnigt mycket broms så det går ju inte att rida på normala tider på dygnet! Inte för att jag brukar göra det men när jag nu för en gångs skull gör det är det terror.

Tänk vad härligt det är med sommar - på vintern... På vintern när alla håller på och tjatar redan i slutet av november om att det minsann kan ta och bli vår snart pratas det bara om solsken och grillning och värme och grönt och mys och och och ingen endaste människa kommer ihåg alla stickande blodsugande insekter (ja, det ska vara tre och där... minst).

Igår gjorde vi ett tappert försök att träna bågskytte. Det vill man ju helst göra när det åtminstone är ledsynsljust ute. Wiszca och jag traskade glada i hågen och fullastade med utrustning mot Ulvstorp, tillsammans med femtontusen bromsar. Det går sådär att skjuta pil från häst full med broms så det blev en ganska kort träning.
Träningen i sig gick bra. Jag prickade allt möjligt, inte nödvändigtvis det jag skulle men jag prickade i alla fall. Stackars Wiszca var världens duktigaste och gjorde sitt absolut bästa under rådande omständigheter men det var inte roligt för nån. På vägen hem gick hon helt sonika rakt ut i ormbunksskogen, körde ner huvudet och bara plöjde.

Imorse drog jag och Gawin ut i arla morgonstund (bilden ovan) i ett försök att hinna innan odjuren vaknade. Joo, vi kom en bit. Som tur var sammanföll det med att framskrittningen var klar så det var bara att hålla en skaplig fart resten av vägen samtidigt som jag smällde bromsar i takt. Avskrittningen var då rakt ingen fröjd och ändå hade den största bromsvarianten inte stigit upp för dagen.
Jag hade planerat en längre tur men vek av hemöver för det där kändes inte vettigt nånstans.



Jag återgår till nattridning, mörker och lugn och ro. Härom kvällen stack Gawin och jag ut 21.30 och då var det lugnt så när som på en och annan mygga, en fis i rymden i det här sammanhanget. På bilden har jag lyckats fånga en med kameran. Den sitter på hans ögonlock och det såg jag först när jag tittade på bilden hemma. Inte ens jag fotar myggor på ögonlock utan det här är dokumenterad kospaning.

Hur som helst känner jag mig väldigt gnällig över bromsar och det på semestern och allt.

Tillägger här i slutet också att bromsar är bromsar. Stor, liten, brun eller flerfärgad spelar ingen roll. Som utlänning här i Sörmland hör man ju diverse märkliga benämningar på bromsar av olika slag men jag är inte sörmlänning så jag kallar bromsar och bromsar för bromsar om nån nu skulle få för sig att märka ord. Om nån ens orkat läsa om eländet, det hade nog inte jag gjort...

Förövrigt har jag haft en mycket trevlig dag hos min kära Faster och Farbror. Jättegod mat som vanligt, många skratt och så var min underbara Farmor där. Världens bästa!

Tack och gonatt!

5 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Ha, ha, ha...så himla rolig du är!!! Jag kan säga att jag fattar precis. Hade häst i många år och sommarturerna i naturen var sällan särskilt trevliga. Vad jag undrar dock är: hur går det med myggen om natten?

Kramar

CreandoPhoto sa...

...ordverifieringen är borta.... Tackar och bockar :)

Queen of Kammebornia sa...

Jag säger blä för alla bromsar! Jag har ett märke på låret stort som en handflata... kliar och svider :(

Mia Högberg sa...

Kan ju inte annat än att hålla med dig .Här rider vi också på dom mest konstiga tider.
Och alla flugsprayer som dom säljer är totalt värdelösa, det enda dom är ,är hutlöst dyra .
Skulle vilja hitta en magiskt spray , då skulle sommaren vara mer än välkommen

Fru Sederblad sa...

Eller flytta till oss i Skåne. Bar mark, inga träd, blåser som f-n, men här är inga mygg och inga bromsar! Fattar du? Detta är himmelriket på riktigt ;-)!!