tisdag 10 juni 2014

"Nu är den förbannade sommarn här

....en oooutsäääglig plåååga"
Det är ju underbart med sommar. När man har en liten balkong och silverfiskar, gillar att ligga vid en pool, får öronen utblåsta på en segelbåt, hänger på en uteservering i skuggan eller sysslar med andra saker som normala människor gör på sin fritid.

Jag sysslar med hästar och myten om det lugna livet på landet på min fritid vilket i det här fantastiska vädret innebär en massa flygfän. En massa flygfän som kraftigt begränsar livet och det är bara att begränsa sig och se glad ut. Man rår inte på naturen, även om vissa vill tro det.

Igår var det strålande väder. Jag tog sovmorgon, gick en promenad med Nils och snackade med hästarna iförd morgonrock. Tur man inte har några grannar tomt i tomt och dom man har en liten bit ifrån vet redan hur skruvad jag är så ingen hade blivit förvånad. Frukost/brunch intogs i trädgårdmöblerna med en väldig fart. Varmt och jobbigt. Tänk att jag ska börja gnälla och uschla mig redan nu tänkte jag och satt kvar och solade en stund för det är sånt folk gör. Ca en minut härdade jag ut.

Utanför vår stekheta trädgård fläktade det lite så jag gick vidare med min och Gawins plan på en lång och skön power walk i solskenet. Vi banade väg genom skogen där det borde va skuggigt och svalt. Det var några hundra tusen flugor och myggjävlar av norrländska proportioner. Ja, det var knappt att vi kom fram till vägen där jag valde att lägga om rutt till en något mindre myggig väg.
Skrittpasset blev en travpass och Gawin var toknöjd och jag fick mig en helt oförberedd leg day. Det här börjar jag få lida för nu känner jag. Varför är mina hästar alltid mer vältränade än mig fast än det är jag som tränar dom?

Jag kommer aldrig nånsin kalla mig dressyrryttare men det är just dressyr och avkopplande skritturer vi ägnat oss åt på senare tid och hästarna är i fin form. Mig har det gett en stycken magruta, knappt synlig.

Nu är det ju kört. Nu blir det till att pricka in fulväder, regnskurar och idka nattridning. Ja, tänk att det ska va nåt jävelskap att gnälla över jämt...

8 kommentarer:

Caroline sa...

Haha, ja varför tror du jag flytta till Stöckhölm för? ;)

Hannis sa...

Kan ju inte låta bli att garva förstås!
Jag vet hur det är, överjävligt!
Sprang runt med allehanda sprayer som en hysteriska och försökte få bort bromsarna...

Men Nils! Jag vill se mera Nils, jag är fan kär i honom.
Visade honom för min syrra i helgen.
Hon är sugen på en Nils=))
Jag håller tummarna jag!

Kia sa...

Ska du ut och härja på nätterna nu igen? Aldrig är man nöjd. :)
Ha en toppen vecka.
Kram Kia

Team Åsgård sa...

Inte kan det va för balkongen du inte har iallafall; )

Team Åsgård sa...

Bromsjävlarna börjar komma redan dom också men det är inte så många än så länge tack och lov. Dom hatar jag!

Nissevovvar är helt underbara, fanastiskt goa och roliga. Men det är en ras med stora hälsoproblem tyvärr med det vet du säkert redan. Synd på en så himla mentalt trevlig ras. Jag har inte träffat jättemånga men dom jag träffat har alla varit väldigt bra i huvudet.

Team Åsgård sa...

Jajjemen, nu ska jag ut och skrämma folk igen. Tror jag ska skaffa mig en Zorrodräkt i år:))

HWIT BLOGG sa...

Ja jag förstår dig...livet på landet är inte alltid lätt ha ha! Flugor och annat otyg som far runt hela tiden...
Jättefina och härliga bilder du visar, gillar dom skarpt!
Ha en skön helg,
Sommarkram Titti

Team Åsgård sa...

Tack Titti! Det värsta med bromsarna har gett sig nu men det är fortfarande bedrövligt mycket flugor. Annars har vi ju helt fantastiskt sommarväder! Lite väl varmt vissa dagar om man nu måste ha nåt mer att gnälla över;)
Kram på dig!