fredag 30 mars 2012

Hårfint

Foto: Evelina Åsgård

Min dotter Evelina pluggar dokumentär mediaproduktion vid högskolan i Skövde. Nu har hon projektarbete och har valt att belysa ett av vårt fantastiska och fria samhälles baksidor. 

Har man rätten att ha vilken kroppsbehåringsfrisyr man vill? Jaa, enligt svensk lagstiftning. 
Men enligt den allmänna opinionen så får man också räkna med att bli uthängd på nätet, mobbad, kallad diverse könsord, bli mordhotad, bli kallad äcklig, ohygienisk, efterbliven och oliggbar om man har mage att avvika från den nu rådande normen ingen-som-helst-kroppsbehåring-nedanför-ögonfransarna.

Här kommer några skrämmande länkar till vad som försigkommit på nätet sedan nån fick syn på en tjej i melodifestivalpubliken som hade hår under armarna.


Det startade ett evenemang på FACEBOOK där man kan lägga upp bilder på sin armhåla och det blev ett förskräckligt liv. Alla bemöttes med diverse okvädsord och fullkomligt olagliga kränkningar i yttrandefrihetens namn. Både från killar, tjejer och medelålders män. Nu har dom värsta kommentarerna rensats bort men vissa har sparats och anmälts. Många fick också privata meddelanden med hot.

Det här med yttrandefriheten har visst många missuppfattat som att man får säga precis vad som helst till folk bara för att man känner för det. Det kallas att uttrycka sina åsikter.

Jämställdheten har tagit ett rejält kliv bakåt. Vi hade kommit så mycket längre än så här. Tyvärr är det nog till stor del min generations förtjänst. Vi hade det väl sopat framför oss av tidigare generationer så för oss är det helt självklart att kvinnan gör som hon vill med sin egen kropp. 
Vi är inte till för att behaga männen!
Men det är också vi som börjat raka bort all kroppsbehåring nedanför ögonfransarna så att man nu inte är van att se någon. Vi har vant vår och den yngre generationen vid att det inte finns nån kroppsbehåring. Så till den milda grad att det nu anses som onaturligt.

På kvinnojourerna har dom fått en anstormning av tjejer som är helt försörda över att dom får hår på "onaturliga" ställen och vet inte vad dom ska göra och är helt övertygade om att dom aldrig kommer få nån kille som dom ser ut för det har dom minsann fått omtalat för sig.

Det florerar också rena faktafel angående huruvida kroppsbehåring är ohygieniskt. Fakta talar emot att det skulle vara ohygieniskt med hår och akutmottagningarna och gyn får in många med skador och bölder efter rakning.

Det har också visat sig att det är vanligt att killar ställer kravet på sina tjejer att dom ska vara helrakade annars får dom se sig om efter nån annan. Och det med motivationen att dom är äckliga.

Nånstans i historien mellan kvinnokampen och nutiden har vi kvinnor börjat backa igen och ta åt oss och "lyda" så att det blivit såhär. Nånstans har ojämställdheten och dom mulliga mansgrisarna legat och lurat och fått ett utymme att ta mark igen.

Det här blev en väldigt lång harang men jag tycker att det är viktigt att visa bakgrunden till projektet. Det handlar alltså inte om kroppsbehåringens vara eller icke vara utan om att man ska få göra som man vill men sin egen kropp utan att göra sig förtjänt av kränkningar, mobbing och hot för att man inte faller vissa i smaken.

Evelina behöver modeller till sitt fotoprojekt. Hon behöver kvinnor i alla åldrar som stolt vill visa upp sin behårade armhåla för konstens skull och för rätten till att ha sin fria vilja.

Här kommer länkar till hennes evenemang på Facebook där man kan anmäla sig och till hennes blogg.

Det kommer att fotograferas i Stockholm, Göteborg, Malmö, Skövde, Björkvik och Bollnäs. Övriga ställen försöker vi ordna om det går ihop sig praktiskt.
Det går också bra att anmäla sig här på min blogg så förmedlas det till Evelina.




Fotona är tagna av och tillhör Evelina Åsgård. På nedersta bilden ser ni mina vackra flickor. 

Mamman är stolt!

Så man ur huse nu alla vackra, stolta och sexiga kvinnor. Vi har fortfarande rätten att se ut och göra som vi själva vill. 
Kvinnlighet kommer inifrån. Kvinnlighet är kvinnokraft och självständighet och vi är vackrast när vi är precis så som vi vill vara!

5 kommentarer:

Kia sa...

Ja, tänk att en sån simpel grej kan starta en sån STOR reaktion!! Har inte folk bättre saker för sig än bry sig om hur andra ser ut och dessutom klanka ner på dom för det!! Jag förstår inte????

Ang klättringen så har man sele på sig så ingen risk att du ramlar ner! : )
Hur går det med plankan??

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Team Åsgård sa...

Nej, jag förstår inte heller. Vi gjorde så som vi ville med den saken när vi var ung och det ingen hade några åsikter om det.
Men nu har det tydligen blivit så här och jag tänker då inte vara tyst och "lydig" för jag har barn som växer upp i det här intoleranta samhället och dom har en osund press på sig.
Själv klarar jag mig alldeles utmärkt. Det är inte många som går på och kommenterar en gammal ragata som mig;)

Det går finfint med plankan. jag har inte tagit tid än utan stått, eller legat, så länge jag orkat. Ska ta tid nästa gång så jag ser hur jag utvecklar mig.

Helena E. Källgren sa...

Wow så intressant!!! Jättefina flickor!
Jag skrev för ungefär åtta år sedan en artikel på samma tema - intervjuade bland annat företrädare för Gillette - marknadsansvarig ringde mig senare och var mycket upprörd.
Hela behåringsgrejen är så intressant. Och att det är äckligt med hår kommer så mycket från bland annat Gillette och deras massiva reklamkampanjer under 1900-talet (som ännu pågår) som fått oss att tro att hår är äckligt!
Var stolt!
Kram!
/Helena

mitt liv som jag sa...

Vilket jättebra inlägg av dig! SÅ fina och kloka dina tjejer är. Ha en riktigt bra helg! Kram Jennifer

Olga sa...

Jag hejar på DIG och din dotter och på alla oss andra som väljer själva hur vi vill se ut och vara!

BRA inlägg!