torsdag 19 januari 2012

Lantlig inredning

Vad är det egentligen?
Det borde rimligtvis vara inredning i ett hem på landsbygden. Vårt hus är en mangårdsbyggnad på ett före detta lantbruk, och byggdes som sådan. Nu befolkas den av en barnfamilj som har hästar och katt.
Enligt den teorin är det här då alltså en lantligt hall. Den inreddes då de förra ägarna bedrev jordbruk och levde lantliv på riktigt.
Här levs fortfarande lantliv om än i en lite annan form.

Lantlig inredning är som så mycket annat ett medialt begrepp. Om vi nu fortsätter på halltemat så kan exempel på en sån i media då visas i ljusa färger, panel på väggarna, vita möbler och snickerier så som till exempel hatthylla. Sen finns där ett par blankputsade och vackert slitna ridstövlar, ett antikt träns med ett bett ingen normal människa skulle sätta i en hästmun nuförtiden och ett på auktion inropat paraplyställ innehållande bortgångna manliga släktingars käppar. Som färgklick kan det ibland hänga en oljerock av känt märke.

Var är alla andra kläder och skor då? När man lever lantliv går det åt dubbelt så mycket av sånt. Lantlivskläder - stallkläder, ridkläder, arbetskläder för utearbete, stövlar, kängor, mössor och vantar för alla tänkbara väder och temperaturer osv. Och en uppsättning för att inte fullständigt skrämma slag på folk när man behöver vistas bland folk och åka till människobyn.

Jag antar att dom som har såna där fina lantliga hallar även har en annan ingång. Eller möjligtvis ett rum i anslutning där alla grejer finns.

Ja, jag är bara avundsjuk. Jag vill också ha en stor fin hall i ljusgrått och engelskt rött med rutigt golv, mina ridstövlar jag aldrig använder och saker som är framme bara för fint.

Vår hall ska så småningom renoveras även den. För det är inte jag som valt den porr-röda medaljongtapeten ni ser skymta på bilden.
Den blir säkert jättefin men stor och utan kläder och skor man dagligen använder blir den aldrig.

Igår kväll snöade det stora snöflingor och det var så fint på träden. Eftersom det var plusgrader så såg det ut så här imorse. När jag klev ut på bron gassade solen och det riktigt rann från taket. Vårkänslor.

Inga kommentarer: