lördag 18 februari 2012

När pälsen fungerar


Så här ser fungerande hästpälsar ut efter en dag i blötsnö, regn och rusk. Dom är inte blöta in på skinnet som tydligt framgår av bilderna.
Mina hästar har aldrig haft täcken mot väder och vind och dom har aldrig blivit rakade. Deras pälsar har fått vara ifred och fyllt sin funktion.

Jag är ingen nakenfundamentalist! Dom som behöver täcken ska ju förstås ha det. Mina små tårtsmulor får täcken på sig en stund om dom jobbat hårt eller när dom av olika anledningar behöver torka fortare.

Men dom fryser inte och det är just för att deras pälsar fungerar som dom ska eftersom dom fått göra det och så får dom hö efter väder.

Jamen, blir dom inte svettiga då när dom har sån tjock päls? Joo, när vädret inte överensstämmer med årstiden. Men eftersom jag inte tränar hårt kan jag anpassa ridningen och om jag tar ett skapligt pass som jag gör ibland ändå blir dom svettiga och skrittas av längre eftersom dom torkar fortare då och så får dom ett täcket på sig. Det är inte svårare än så.

Ja, dom har träd på flera ställen i hagen som dom kan stå under och det gör dom ibland och just ikväll är det ett sånt tillfälle när dom fått varsitt täcke för att torka fortare.

Trevlig lördagkväll!

3 kommentarer:

Kia sa...

Skönt när saker funkar som det ska!
Hur många hästar har du? Min äldsta tjej drömmer om egen häst. Hon får börja dra in lite egna pengar innan det blir aktuellt eller smöra för sin farfar väääldigt mycket. : )Han skulle kunna köpa en och ställa på vår tomt men så stor tomt har vi inte. Ja, det beror på vad man jämnför med (5000 o mer än hälften är berg) men inte så mycket att rida på. En vacker dag kanske!

Härligt med snö, vår börja regna bort igår, vi som skulle åka skidor idag!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

fiffigt..synd man inte har sån päls själv=) jag är en sån där frysslort. Ska bli skönt då pälsen på ponnyn börjar fälla snart för nu då det är så varma dagar så svettas han rätt mycket vid ridning..Ha en bra dag!
kram Gabriella

Fru Sederblad sa...

Härligt och se! Och snart ryker pälsen, för nu är väl våren på gång?