måndag 19 september 2011

Pilbågar och äppelpaj

Nu dånar hösten utanför huset. Det har varit en riktig mysdag idag - om man varit inomhus alltså. En bra dag för pyssel så som att ta tag i den där strykhögen som legat ett tag. Ett tag kan man lugnt säga när man stryker juldukar i september.
Det har också varit en bra dag för äppelpaj. Äpplena kommer från dom där äppelträden under vilka vi inte äter långa lunchbufféer. Men dom är väldigt uppskattade av djuren som bor i skogen med oss. Ibland kan en dyngrak älg titta in genom sovrumsfönstret.

Igår provade vi nåt nytt och väldigt roligt Gawin och jag - Beridet Bågskytte
Man ska alltså skjuta pilbåge sittandes på en galopperande häst och helst både överleva och träffa en tavla. Jättekul!
Nu börjar man med att träna både sig själv och hästen var för sig och jag är både förvånad och ganska stolt över att jag faktiskt fick iväg några pilar ståendes på marken. Mina pilbågserfarenheter sträcker sig till leksakspilbågar med sugproppspilar. Och det var i förhistorisk tid.
Jag fick också prova att skjuta sittandes på redan utbildad häst, snälla och duktiga Selma. Hon skrittade så fint med mig och pilbågsmajjen Risto gick med och jag gjorde precis som han sa och prickade faktiskt tavlan.
Jag prickade tavlan sittandes till häst som rörde på sig! Fattar ni!

Sen fick Gawin komma ut och titta på banan och på dom där duktiga som både galopperade och skjöt samtidigt. Han var så duktig och skrittade banan så lugnt och när dom andra red stod han och tittade. Han fattade ju förstås direkt att det är så där han ska göra sen när mamman tränat upp sig så hon hänger med.
Det var en mycket bra början och han var världens duktigaste kille.

Det hela avslutades med gott fika och prat med trevligt folk. Det här ska vi absolut göra om.
Stort tack till Jossan och Yvonne på Ulvstorp för gästfriheten och för förmånen att få låna fina Selma!

Både Gawin och jag var väldigt nöjda med dagen när vi traskade hemöver. Jag har träningsvärk och Gawin är hur pigg som helst dag. Typiskt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jättespännande!! Go for it Cicki.........:)

U

Cicki sa...

Tack för din uppmuntran! Jag är fortfarande alldeles glad för att det var så roligt. Vi tränar igen på lördag:)