söndag 25 september 2011

Legender om det Arabiska fullblodet

Öknens son - Vindens dotter

"Då Gud bestämde sig för att skapa hästen, sade han till Sunnanvinden: - Förtäta dig, ty av dig vill jag skapa ett nytt väsen för att ära mina helgon och ödmjuka mina fiender. Och Sunnanvinden sade: - Så skapa detta väsen, O herre. Och Gud tog en handfull av Sunnanvinden, andades på det och skapade hästen."


Det finns några legender om hur Arabiska Fullblod kom till och det här är en av dom. Vackra ord om vackra hästar och mammas älsklingar. Legender är ju berättelser som berättats från generation till generation och så var det nån som till slut fick för sig att skriva ner det.
På det stora hela låter det högst rimligt och det mesta stämmer det säkert bra men nånstans var det nån som fick en liten detalj om bakfoten. Det där med Sunnanvinden låter ju fint men jag tror bestämt att Gud råkade få tag på en handfull av en tornado eller möjligen stormen Gudrun eller kanske var Sunnanvinden alldeles extra i farten den dagen.

Jag är varken helgon eller fiende men jag är ägare till två fantastiska Arabiska Fullblod och då blir man ödmjuk, om man nu inte var det innan. Så Guds plan fungerade fullt ut.

Inga kommentarer: