söndag 31 juli 2011

Dösidan

Igår hade jag den äran att vara med och fira att min kära vän i ur och skur och vått och torrt och nöd och lust Pia varit inne på sitt femtionde år i några månader och numera är på dösidan. Det gjordes med buller och bång!

Det hela började efter en del kucklande i telefon med en liten förfest för tre här hemma. Så här i eftertänksamhetens kranka blekhet var det ganska osmart. När gästerna hittar värdinnan i hagen iförd morgonrock kl 17 behövs kanske inget vin och vi fick förstås ett glas i handen så fort vi entrade Kulltorp. Där hade det inte sparats på krutet och trädgården hade byggts om ändamålsenligt med diverse tält och bar på verandan.

Vi satt vid små bord om åtta personer och jag insåg med fasa att jag hamnat med bland annat födelsedagsbarnet och ett gäng vikboländare. Dom har jag varit på fest med förr...
Vi gick ut hårt genom att grunda förrätten med en snaps och på den vägen fortsatte det. Vikboländarna är inte kloka på en fläck och ena hejjare på att sjunga. Så pass att borden vandrade iväg och jag helt plötsligt sitter med en sjufemma i ena handen och en bärs i den andra. Rädda det som räddas kan!

Efter mycket god mat, snaps, öl, vin, sockerbitar, skönsång, påsar på huvve, snapsglas i ögonen, papptallrikar på öronen, tal, tårar och en väldig massa skratt drog bandet igång. Drag från början till slut och jag har en förskräcklig träningsvärk idag.

Det gamla talesättet att det var bättre förr kom rejält på skam. Vi blir bara bättre med åren och 50 är det nya 27. Vad har det där med dösidan kommit ifrån?
Vissa var kloka och åkte hem i skaplig tid, andra när det ljusnat. Idag är nog dom flesta av oss lite på dösidan men det går väl över nått tag.

Den här roliga festen kommer jag leva på länge!

Jag är väldigt bra på att prata men inte på att hålla tal så jag skriver några rader här istället.

Tilll min älskade vän Pia!
Det finns ingen som du. Du är vänskapen personifierad med alla dess egenskaper.
Jag är välsignad som har dig.


Och så är du väldigt snygg;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gulledig<3

/Pia

Therese sa...

Hej hej!

Här kommer receptet på chokladmarängen!! :) Bra både regniga dagar och bakisdagar. ;)

Ingredienser
7 stäggvitor
5 dlströsocker
1 nypa salt
100 gmörk choklad 70 %
50 gmandelspån
3 dlvispgrädde
1 askfärska blåbär
1 askfärska hallon
0.5 ljordgubbar
1 nävebigarråer

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke.

3. Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten).

4. Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.

5. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat.

6. Rosta mandelspånet i en torr kastrull eller stekpanna.

7. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den försiktigt så att marängen blir randig.

8. Klicka ut marängen till en slarvig tjock tårtbotten på en plåt med bakplåtspapper.

9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 1,5 timme, marängen ska vara lite seg i mitten.

10. Låt svalna helt.

11. Vispa grädden fluffig och skeda den över marängen.

12. Strö över färska bär.

Gött serru!

Kram kram

Cicki sa...

Tack och Kram!