måndag 14 maj 2012

En dag i Fjollträsk

Igår åkte jag och dotra till hufvudstaden på vintagemässa. Helt otroligt att folk gör grova pengar på städrockar för tanter i hiskeliga mönster från 70-talet. En annan som faktiskt var med på den tiden kommer ihåg dessa med pensionärer i boendes i lägenhet med medaljongtapeter. Men den minnesbilden har ju inte dagens ungdom och det är nog tur det för då hade det inte sålts en endaste.

Det var mest kläder från 60- och 70-tal och det var inte dom snygga och coola kläderna mamma hade som ung. Det var tantkläder. Och det var dyrt.
Det fanns dock en hel del snygga skor, små och svindyra eller stora transvestitskor.

Man kan lugnt säga att morsan gjort bort sig å det kraftigaste när hon rensat vinden och kastat säckvis med "vintagekläder".

Vi var egentligen ute efter en balklänning till Carrå men det var ju helkört. Förvånande nog träffade vi våra närmaste grannar som tipsade om en bra butik på Söder så vi slängde oss på tunnelbanan. Den var stängd liksom dom andra butikerna vi försökte komma in i. Dom var ju naturligtvis på mässan vi åkte ifrån. När man kollade in i fönstren kunde man ju snabbt konstatera att dom lämnat sina bästa kläder kvar. Min egen konspiratoriska teori är att dom blir sålda ändå...


Jag hittade en liten gullig kuvertväska för några tior. Inte för att jag nånsin använder sånt, eller jag har faktiskt gjort det en hel gång, men man vet ju aldrig vad framtiden har i sitt sköte.
Carrå hittade en baddräkt från 50-talet och ett par räserhandskar, såna där man har när man åker T-Ford och har skinnmössa och goggles.

6 kommentarer:

Vintage House sa...

letar efter en 50 tals klänning själv gillar vintage kläder men svårt att hitta..
fin väska
ha en go och härlig vecka
kram
sandra

Kia sa...

Tycker det verkar jobbigt att släpa runt på en sån där kuvertväska. Gillar inte väskor egentligen, bättre kunna stoppa plånboken och nycklar i fickan bara. ; )

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

mitt liv som jag sa...

Det var verkligen en gullig liten väska! Även om man inte använder den så var den ju fin att titta på, det räcker väl? :). Kram Jennifer

Maria - Wikers Liv sa...

Tjusig väska!
Kul att få sy klänningar till bal och student! Vi har två tjejer som tar studenten i år, ska bli så mysigt!
Jag har gjort mig av med massoooor av kläder, främst kjolar, i samband med vår flytt....undrar om barnen kommer tycka att det var dumt, längre fram i livet? ;)
Ha en fin kort vecka!
Kram / Maria

Unknown sa...

Tråkigt när det inte riktigt blir som man tänkt sig men det var iaf en fin kuvertväska du fick med dig hem.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Unknown sa...

Så du har varit å fått lite fjoll i dig :)..hihi
Ja men det kunde man ju ha anat att när man för en gångs skull åker för att leta efter DET, så kommer man hem med WHAT??
Men ni fick ju iallafall en mysig dag ihop! Det slår ju det mesta.
Min mor var likadan...fick någon idé att "här ska slängas allt som sparats i typ 40 år".
Tur jag har svärmor som still going SPARA :)
Det blir T-Ford för er nu da??

Kram!